Home-Server Kuruyorum — 2. Gün | VPN kurulumu ve Disk Analizleri

Mert Bingöl
4 min readMay 4, 2023

--

Localimde olmadığım zamanlarda sunucuma erişebilmek adına VPN kurmam gerekiyordu. Bu süreçte de VPN servisi olarak WireGuard’i kullanacaktım. Ancak, bunu yaparsam static IP ile de uğraşmam gerekecekti ve birsürü konfigürasyonla da uğraşmam gerekecekti. Bu sebeple WireGuard tabanlı VPN servisi sunan bir ürün keşfettim: https://tailscale.com/. Aslında bunu keşfetmek yerine, Efe abinin bir tavsiyesiydi.

Sonrasında bu servisin de kurulumlarını tamamladım. Çok complex işlemler yapmadığımdan mütevellit neler yaptığımı adım adım anlatma gereği duymuyorum. Çünkü iki “next” ve iki “copy” işlemi ile halledebilecek kadar basit bir sistemdi.

Diskimsel Eylemler

VPN servisini kurduktan sonra serverıma eklemek istediğim ek disklerim vardı. Bu diskleri servera taktım ve toplamda 690GB bir alana sahip oldum. Lakin, disklerden biri, noka 3310 gibi stabil olmayan bir şekilde titrediğinden, sese alışmakta zorluk çekiyordum ve bu sebeple onu çıkarma kararı aldım. Şu anda 390GB’lık bir alana sahibim.

Bozuk olduğunu düşündüğüm 3310 diskimi tekrar takacağım ve smartctl ile tüm diskler üzerinde analiz gerçekleştireceğim.

Güncelleme: Disk’in birkaç vidasını daha kalın vidalar ile değiştirip iyice sıktım. Şu anda hala 3310 gibi titriyor, lakin en azından ses sorununu çözdüm gibi. Tabii verileri yazmada ileride bana çok problem çıkartacak gibi duruyor. Olsun çıkarsın, bir şeyler patlarsa düzeltmekle uğraşayım.

Şu anda tüm diskler sisteme bağlı bir şekilde çalışıyor. Kontrol edelim:

Söz konusu 3310 olan diskimizin adı sdb. Şu anda yaptığım şey pek mantıklı değil çünkü tüm diskleri LVM ile tek bir alana yığacağımdan dolayı disklerden biri gittiğinde doğal olarak ana yazılmış olan tüm veriler de gidecektir. (yemedi sonradan vazgectim asjdnkajsnd)

LVM konfigürasyonlarına geçmeden önce smartctl ile disklerimizin sağlığına bir bakalım:

Burada iki dakikalık bir test gerçekleştiriliyor. Ardından test sonucundaki çıktıyı görüntüleyebilmek adına “smartctl -l selftest /dev/sda” komutunu giriyorum:

Sebebini anlamadığım şekilde testi tamamlayamıyor. Bu sebeple sunduğu verilere güvenemeyeceğim ve bu diski de LVM’de oluşturduğum volume’a eklemeyeceğim. Tamam patlasın, bir şeyler düzeltelim istiyoruz da bu kadar da değil. -H parametresi ile tekrar bir gözden geçireceğim.

Diğer disklerde sağlık durumlarına bakalım:

/dev/sda
/dev/sdc

Tamamdir! Diğer disklerde kötü bir şey yok gibi duruyor, en azından şimdilik. Bunları yaparken aklıma bir tool fikri geldi: Serverimdaki tüm diskleri her gün kontrol eden bir script yazsam ve bu kontroller sonucunda bozulan bir disk olduğunda bana mail olarak gönderse süper olur.

Elbet bu hizmeti sağlayan servisler mevcuttur. Ancak tekrar söylüyorum, ben sonuç odaklı değil süreç odaklı ilerliyorum ve buradaki amacım, bir disk bozulduğunda bana mail gönderilmesi değil, böyle bir yazılımı yapacak olsam nasıl yapardım bunu öğrenmek.

/dev/sdb Malına Özel Kontroller:

-H parametresi ile bir sağlık kontrolü gerçekleştirdim ve görüldüğü üzere diğer iki disk yani sda ve sdc disklerinde bir problem yok. Fakat aynı şeyi sdb diskimiz için söyleyemeyeceğim. Ayrıca, diskin 24 saat içerisinde bozulacağına ve değiştirilmesi gerektiğine dair bir çıktıda aldım. Sorunun tam olarak ne olduğunu anlayabilmek adına bir araştırma yapacağım.

ChatGPT kölemize sordum ve kendisi bu çıktıda bozuk olan sektörlerin var olduğunu söyledi. Aldığımız çıktının sonundaki RAW_VALUE değeri bize kaç sektörün bozuk olduğunu söylüyor.kisaca sdb adli diskimiz omrunu yitirmis.

Bu bölüm bu kadarlık yeter. Şimdiye kadar ki olan süreci özetlemek gerekirse, server ve vpn kurulumları, serverın farklı bir donanıma taşınması (kendi desktopuma taşıdım), disklerin eklenmesi ve LVM’e dahil edilmesi, son olarak da disklerin analizi ve analiz sonucunda bir diskin rahmetine kavuştuğunun öğrenilmesi gibi süreçlerden geçtik.

Sonraki yazımda, yukarıda bahsettiğim diskleri kontrol eden ve herhangi bir arıza durumunda bana e-posta yoluyla bildirimde bulunan bir servis yazacağız.

Referanslar (Seni dinliyorum Mehmet abi ❤):

https://mertcangokgoz.com/sabit-disk-analizi-nasil-yapilir/

--

--